28 October 2010

salam pengenalan

Saudara saudari sekelian,
Puisi Melayu kian lama kian dilupakan apatah lagi dizaman sains & teknologi dan dizaman manusia lebih suka berbicara soal ekonomi,hiburan masakini,sukan,politik semasa dsbnya.
Oleh itu saya mengambil initiative untukmenghidupkan semula kesenian bahasa melalui puisi-puisi Melayu walau pun sebenarnya saya bukanlah seorang yang arif dalam bidang sastera mau pun penulisan. Puisi-puisi yang akan saya paparkan ada yang dipetik dari puisi-puisi tradisional yang mashur didalam masyarakat Melayu samada diambil secara terus atau pun telah diolah oleh saya sendiri mengikut kesesuaiannya. Namun begitu ada juga puisi-puisi ciptaan saya sendiri dalam proses pembelajaran untuk menghidupkan semula kesenian yang hampir luput ini.
Apa itu puisi?
*Menurut Pendita Zaaba - Puisi adalah karangan berangkap yang khas dipakai untuk melafazkan fikiran yang cantik dengan bahasa yang indah dan melukiskan kemanisan serta kecantikan bahasa. Sebagai karangan berangkap,puisi itu disusunkan dengan bahagian yang berkerat-kerat. Diantara sekerat dengan sekerat biasanya berjodohbunyi atau rentak atau isinya serta kebanyakannya memakai timbangan atau sukatan tertentu.

*dipetik dari buku Dunia puisi dalam penelitian dan pengajaran.
   tulisan Dharmawijaya, terbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd. Shah Alam 1998.

Sebagai permulaannya saya akan bermula dengan pantun kemudiannya InsyaAllah akan disusuli dengan syair,seloka,gurindam dan sajak.
Sebagai tambahan saya akan selitkan dengan kata-kata hikmah,petikan hadis & alquran dsbnya sebagai renongan dan ingatan kita bersama.Juga saya selitkan tips kesihatan semoga memberi faedah bagi kita semua.
Semoga usaha ini mendapat keberkatan & perlindungan Allah subhanahuwataala dan mendapat sambutan masyarakat, amin.

No comments:

Post a Comment